Ännu ett inlägg om Naturkunskap A. Rolig blogg AB.

Måste göra en rättelse.
Blev lite av en diskussion i kommentarsfältet igår.

När jag skrev att man borde ta bort Naturkunskap A
som obligatoriskt ämne för samhällselever
(borde såklart också gälla andra linjer som inte har med naturvetenskap att göra)
och ge oss mer inflytande över våra studier så menade jag
självklart inte att man ska få välja alla ämnen själv från skratch.
Klart att man behöver veta lite av varje, men det finns ju gränser
för vad som bör få räknas som nödvändig information.

Jag svarade på en kommentar skriven av någon naturare (?) och
förklarade att jag tyckte att naturare också borde kunna påverka sina 
studier och ha möjlighet att läsa mindre samhällskunskap om man vill det.
I mina ögon är inte det mer än rätt.

Jag förstår att det är viktigt att man får en bred utbildning.

Men jag anser inte att Naturkunskap A (där vi hittils gjort exakt samma saker
som på högsatidet. Plockat löv, läst om olika lager i marken, forskat om svampars trådar etc) 
bör räknas som en bred eller rättare sagt, viktig utbildning.

Naturkunskap i annan form är sjukt intressant.
Kan sitta i timmar och lyssna på min naturvän M.
MEN Naturkunskap A är slöseri med tid.

Det är bara vad jag tycker.
Argumentera gärna emot!
/Erica out

Kommentarer
Postat av: m

Du tar det absolut sämsta exemplet fröken. Estetisk verksamhet har du ingen nytta som helst av, och inte heller idrott, men ändå har du det. Naturkunskap lär du dig ändå något på, sen att din lärare är dålig och låter er bara gå ut och leta löv är en annan femma.

2010-01-13 @ 15:42:25
Postat av: m

va från mig om jag glömde att skriva de

2010-01-13 @ 15:43:52
Postat av: Erica

Anledningen till att jag tog upp just ämnet Naturkunskap A är för att just jag avskyr det. Men visst hade det varit bra om man kunde göra lite som man ville med både estetisk verksamhet och idrott tex. Poängen var, och är fortfarande, att jag tycker att vi borde få ha mer infytande över våra studier!

2010-01-13 @ 19:53:30
Postat av: jenk

naturkunskap A OCH B var obligatoriskt för mig när jag läste samhäll/media och då var inte ens SAMHÄLL B obligatoriskt?!?!!?

2010-01-14 @ 19:27:06
URL: http://jeangreenfightmachine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0