press och stress

Jag har ett betygsavgörande prov i min retorikkurs imorrn. 
Provet i sig är att framföra ett argumenterande tal och använda 
sig av alla de retoriska figurer vi studerat de senaste månaderna.

Har aldrig varit så nervös i hela mitt liv.
Eller rättare sagt, kommer aldrig bli så nervös i hela mitt liv.
(Nervositeten slår alltid till i sista sekunden för mig)

Det här talet är alltså avgörande för vilket betyg jag får i kursen.
Om jag inte inger respekt, om jag inte är övertygande, om jag inte lägger
orden på rätt sätt, om jag inte uppträder säkert och typ visar att jag är nervös 
= inget högt betyg.

Det är hårt.
Nästan för hårt.
Innehållet i vårat tal är oviktigt.
Ämnet betyder inget.

Jag ska redogöra för och lägga fram exempel på att Sverigedemokraterna är rasister.

Men jag kunde lika gärna valt något oviktigt som matkrig
eller varför man bör använda vita converse som skoluniform.
Ämnet spelar ingen roll.
Det är inte utifrån det vi blir betygsatta, utan HUR vi argumenterar.

Kursen är läskig och svår och man måste kunna utmana sig själv.
Men den är intressant och det vi lär oss är galet användbart i framtiden.
Nu måste jag koncentrera mig. Tänker tusan i mig ha detta MVGet.



/Erica out

Kommentarer
Postat av: Marre

Önskar att jag läste den kursen! Lycka till <3

2010-04-27 @ 20:51:19
URL: http://maaarree.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0