Samhällsproblem

Varför har alla busschaufförer i Thn/Vbg fått för sig att de har jordens viktigaste jobb?
Kan någon förklara det för mig?
För de har verkligen det.
Att vara busschaufför är något av det mest prestigefulla man kan syssla med i dagens samhälle, tydligen.
Buss är grymt, bra för växthuseffekter och allt sånt, verkligen, men snälla rara...
No need to överdriva.
Jag vet inte hur mycket mer skit jag kan ta utan att explodera.


När jag åkte hem förut stannar bussen vid en hållplats på vägen mellan Drottningtorget och Överby.
Ingen går av.
Bussen står kvar...
Alla skruvar otåligt på sig. "kör vidare då?! kom igen, vi vill hem, klockan är halv fem!"
Inget händer. Bussen står kvar.
...............................................
Man kan ju nu tro att busschauffören i värsta fall skulle dra en liten suck och sen köra vidare, men ICKÄ.
Har man världens mest viktiga jobb i världen så gör man inte det förstår ni.
Inte förrän "DEN SOM KLICKAT PÅ KNAPPEN ERKÄNNER!"
skulle han köra vidare. Jag är sinnesärlig.
Han vägrade köra vidare förrän han fick reda på vem i bussen det nu var som jävlades med honom.
Att det kunde ha varit någon som klickat i misstag, det fanns liksom inte ens i hans värld.

Jag har 18 000 exempel på tillfällen då olika busschaufförer uppfört sig illa/onödigt/aaaaastöntigt.
Och eftersom jag har mycket tid över kan jag väl dra några.


Exempel 1:

När V var 14 år och skulle åka buss sa han "Hej, en halv till överby"
Busschauffören: Du är inte halv
V: Jo
BC: Nej
V: Jo!
BC: NEJ! På en halv kan du bara åka till Korseberg
V: Ja okej, visst. (V tänkte gå av vid Överby ändå)

När bussen sen närmar sig Korseberg svänger den in vid hållplatsen trots att ingen klickat.
Ursinnig går Jag-Sköter-Mitt-Jobb-So-God-Damn-Good-Chauffören ur sitt bås och stegar upp till V.
- DU SKULLE VISST AV HÄR VAAA???!!?!??!??!?!
Denna skrattretande historia slutar med att 14åriga V tvingas betala 40 kronor istället för 20.
Visst, han borde ha haft med sig leg. Det är inte busschaufförens plikt att bevisa att man är under 16 men
KOM IGEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEN.
Han hade ju inte dött av att säga "jaja åk med då".
Jag beundrar nästan deras entusiasm och förmåga att Gå In För Sitt Jobb. Herregud.


Exempel 2:

Min syster och en kompis åker buss och hon har benen över sätet.
BENEN över sätet, fötterna dinglar i luften.
Uppför mittgången kommer en rasande busschaufför
- OM DET HÄR SÄTET ÄR SMUTSIGT IMORRN. DO FAAOR BETÁLÁ DEEET!
*babblar en massa osammanhängade svensk/utländskt språk*
Anna tar ner ner benen förvånat.
- Men vad.. Vad har jag gjort?
- AHH!!! VILKEN ATTITYYYYYD! VAH HARR DO FÖR FÖRELDRAR!!!!!!????

Jao....
Jag drar slusatsen att det här busschaffisen bodde i bussen.
Ser ingen riktigt anledning till varför man ska bli så hysterisk över ett par vader som ligger på sätet liksom..
Jag tror inte ens jag hade brytt mig om hon haft skorna på sätet, kissat på sätet, spytt på sätet.
Det krävs orkeri för att spåra ur för jobbets skull.


Exempel 3:

L och M är ganska ordentligt packade och glada och ska åka med bussen.
Detta var strax efter rånet i Strömslund och det inte gick att betala efter sju på kvällen eller något.
De går på, rätt fnittriga och roliga.
L räcker fram pengar till bussschauffören
BC: Vi tar inte emot pengar längre.
 L: Nehe! Varför intee? (asglad)
BC: Ja men, ni rånar oss ju!!

Detta exemplet får mig verkligen att le.
"NI rånar oss ju". Är det bara jag som känner av en rääätt stark "Vi Mot Er - Känsla"?
Busschaufförerna gaddar ihop sig mot resten av samhället pågrund av ett rån.
Haha jag lovar, de har säkert bildat en facebookgrupp tillsammans.
 
Exempel 4

Detta var under mina första veckor på måg. I början så får man inte ett busskort right away.
Man får en lapp där det står "Detta resesbidrag byts mot skolkort" eller något sånt.
Så jag går på bussen efter skolan och stoppas av en busschaufför.
Jag har redan luktat mig till att han är en såndär överseriös jävel.
- Detta kan du inte åka på.
- Nehe, varför inte?
- Datumet har gått ut.
- Okej, det visste jag inte, visste inte ens att det stod datum på. Men skolan har inte gett mig något nytt så..
- Nehe du, men du kan inte åka på detta förstår du väl?
- Men alltså. Titta här! *visar honom där det står med byte och kort och sånt*.
Jag måste ju lämna in detta för att få ett busskort.
- Jo men du får fixa det med skolan innan du åker buss.
- Menar du att jag måste gå av bussen, sätta mig på en buss tillbaka till skolan och fixa det där NU?
(klockan var typ halv fem och jag var dödstrött efter en hel dag av chill och stundvis plugg)
- Ja.
- DU TÄNKER ALLTSÅ INTE SLÄPPA IN MIG PÅ BUSSEN?!
*min röst går upp i falsett och jag kämpar för att få fram tårar i ögonen.
Diskussionen fortsätter en stund till men slutar med att jag får åka med bussen.

Själva grejen var;
Bussen var redan sen när den sladdade in på Drottningtorget.
Kön bakom mig var jättelång.

Jag vet att jag borde ha fixat kortet, det var mitt fel. MEN allt hade blivit så mycket enklare
om han bara hade släppt på mig. Sagt "okej stumpan bara för den här gången då".
Istället väljer han att göra 30 andra människor ute i regnet irriterade.
Istället väljer han att stå och käfta med en tonåring som sällan viker sig OCH kan gråta på beställning.
Istället väljer han att skämma ut sig och framstå som världens tönt.


Jag har fler historier att dra. Men orkar inte just nu.
Trevligt med människor som tar sitt jobb seriöst men det finns gränser. Ärligt talat.



/Erica out

Kommentarer
Postat av: sanna

haha , håller med dig.. vissa busschauförer vill man bara spy på! bra skrivet !!!! (Y)

2009-03-31 @ 23:08:12
URL: http://bottensanna.devote.se
Postat av: Tobe

Något roligt är att det faktiskt finns en facebookgrupp för busschauförer i Malmö! xD

2009-04-01 @ 18:08:56
URL: http://blogg.aftonbladet.se/24431
Postat av: Sean

Sånna är ju så jävla kul att driva med :D

2009-04-01 @ 22:36:53
Postat av: Erica

Haha, ja verkligen.

2009-04-02 @ 07:43:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0