B0rka.


Hittade detta på Blondinbellas blogg.



Burka eller inte, det är frågan.
Håller nästan helt med henne.
Jag hatar burkan och vad den står för.
Men nu finns det ju också män och kvinnor som inte gör det.  

Sen måste jag påpeka en sak.
Blondinbellan skriver att det kränker själva religionen, inte kulturen. Religionen.
Vad jag vet står det inget i bibeln eller koranen att man måste bära burka.
Rätta mig om jag har fel nu för jag är verkligen inte säker på detta men
står det inte bara något i stil med att man ska klä sig passande?

Sen är det intressant att det tydligen också tolkats som att det bara är kvinnans uppgift att vara "passande".
Män måste inte dölja skrevet/håret/huden i någon religion/kultur (vad jag vet)
Det är kvinnan som får skyl(l)a sig själv. Det är hennes fel att hon föddes som hon gjorde.

Om både män och kvinnor hade gått runt i burkor hade jag accepterat den till 100.
Jag hade absolut inte förstått varför man vill gå runt i en, men jag hade accepterat den.
Jag förstår delvis människor som vill förbjuda burkor. Men samtidigt är det orättvist och kränkande
att tvinga människor att klä sig på ett annat sätt än vad som ses naturligt för dem.
Om 400.000 svenskar hade bott i Iran och truckerkepsar
och gladiatorsandaler helt plötsligt förbjudits, då hade det blivit ett jävla liv ska ni nog se.
En splittrad fråga.



Kanske lite kvalt i sommarvärmen. Tur att det inte är så varmt i de muslimska länderna!
/Erica out

Kommentarer
Postat av: marigona

haha du har rätt! Det står inte i koranen att man ska ha burka, det står inte ens att man ska ha sjal! utan man ska klä sig passande. Jag lutar nog mer till sidan att det är fel att bära burka. Varför ska mannen inte dölja sitt håriga bröst? Eller sina håriga ben/rygg/armar? Jag menar, det är inte så smickrande haha!. Det är löjligt, för att de flesta som säger att dem vill bära burka har egentligen blivit tvingade till det..

2009-07-08 @ 19:03:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0