Abort

Jaha, nu har jag något viktigt att skriva om. igen.
Nu blev det jobbigt. Slår vad om att hälften redan klickat bort sidan.
Detta inlägget innehåller ju inga pälsar eller bilder på "SÅ HÄR SER JAG UT IDAAAAG"
Då blev allt tråkigt. Stackars bloggskadade människor...
MEN jag hoppas att några av alla er som klickat er in på sidan idag orkar läsa denna lilla text.


____________________________________________________________
Jag blir väldigt upprörd över människor som inte tycker att abort är okej.
Vare sig det är kristdemokrater, påvar eller vanliga människor som du och jag.
Människor som rynkar på näsan och ser ner på människor som har gjort en och/eller förespråkar abort.
Som menar att det är samma sak som att "Döda Sitt Eget Barn".

Jag vill bara ta alla er, sätta er i ett klassrum med mig som talare.
Kan lova att jag hade fått er att ändra uppfattning.
Jag står där framme, i bänkarna närmast tavlan sitter Åke Green och Benedicitus XVI och bara lyssnar.
Sakta men säkert sjunker deras ögonbryn och åsikterna ändras... vilken känsla..

Jag ringde föresten till Åke Green för några månader sen (googla om du inte vet vem han är)
Mest för att få svar men också för att jag kände mig tvungen att
prata med människan som måste vara en av de klart dummaste på hela planeten.
Vi pratade rätt länge. Jag ställde frågor, argumenterade och fick honom vid vissa tillfällen att bli helt tyst.
Bästa känslan jag vart med om. Helt klart.
Vi pratade om homosexualitet, abort, sexuella vridningar
(som i hans ögon var bondage, rollspel, olika sorters fetischer)
han räknade också homosexualitet som en allvarlig sexuell vridelse och pratade om
hur mycket han ville "bota" dessa människor..
Men det kan vi ta en annan gång..

Jag frågade varför han var abortmotståndare och han svarade precis som alla andra.
"Det är att ta ett liv, döda sitt egna barn"
Jag frågade vad han tyckte om folk som blivit våldtagna och ville göra abort
"Det är en annan sak"
Jag frågade på vilket sätt det var en annan sak.
"Det är klart att det ska finnas möjligheter att göra abort om man blivit våldtagen"
Jag frågade hur man skulle bevisa att någon blivit våldtagen
".....hm ja.. det är ju så att... jaa"


Människor som han vill alltså förbjuda abort i Sverige.
De tycker att 15 åringar som blir med barn ska skylla sig själva
De anser att även fast man inte är redo att bli mamma (eller pappa) ska bita ihop och ta hand om barnet.
De menar att barn som inte är välkomna ska födas ändå.

Mot vem är detta rättvist?
Mot mamman som inte gått klart skolan, har ett jobb eller en pappa till barnet som ställer upp?
Är det rättvist mot barnet som måste födas av en mamma som inte har möjlighet att försörja någon?
Mot vem är det rättvist?
Mot alla medelålders gubbar på Irland som demonsterar mot abort?
Helt otroligt.


Män har egentligen inget med denna frågan att göra om jag får säga vad jag tycker.
Det är inte männen som måste bära på barnet i 9 månader, se sin kropp förändras.
Det är inte dem som måste gå igenom en jävla förlossning och amma.
Och samhället i världen förväntar sig inte ens sen att det är de som ska ta hand om barnet.
Det är ju en kvinnas jobb, remember?
Så vad har män för rätt att ha en åsikt i denna frågan?
Jag blir så jävla förbannad.


Man pratar om att "Nu för tiden används abort som ett preventivmedel, ska det vara så?!"
Tror dessa människor på allvar att abort är något som är lätt att gå igenom?
Tror ni att man tänker "whatever, det är ingen big deal"?
Allvarligt?

Tror ni att abort är något enkelt att göra? (nu pratar jag med abortmotståndarna)
Är det något man bestämmer över en dag? 
Endel som gör aborter blir mer eller mindre deprimerade resten av livet.
Men att förbjuda abort för den sakens skull löser ingenting.
På samma sätt som att ta bort sexualundervisning i skolan
eller sluta sälja kondomer inte får oss att sluta ha sex.
Det gör allt värre.  

På det där ståuppprogrammet igår pratade Magnus Betner om abort. 
Tänker citera hans ord.

"Ett foster är inget jävla liv, vad är det för bullshit? Då är en spermie ett liv och då ligger vi jääävligt illa till"


Det är inte synd om själva fostret, det har inget minne, inga känslor, ingenting. Det tar inte illa upp.
Så sluta bekyrma er om det.

Man bestämmer själv. Din kropp, ditt val.
Jag säger inte att abort är något alla vill göra men tyck inte illa om de som gör/har gjort det.


/Erica out

Kommentarer
Postat av: jennifer

jag är inte emot aborter, men jag är emot abort som en preventiv medel. jag tycker att vi skall vara tydligare med att abort är farligt och att abort är fel. för i moralens namn så är det inte rätt att göra en abort. famförallt unga borde få tydlig undervisning och gratis preventiv medel, inte bara på ungdomsmottagningen, men också i affären. preventiv medel för alla borde vara billigare.



vi måste förespråka säkert sex! och inte förespråka varför man skall få göra abort. just nu handlar frågan mer om "abort? ja eller nej?" för mig handlar det inte om ja eller nej, utan om hur man förebygger att kvinnor inte blir gravida när de inte vill bli gravida.

2009-02-03 @ 16:31:03
URL: http://jeangreenfightmachine.blogg.se/
Postat av: jennifer

Förövrigt så bildas ett barn i magen inom loppet av 2 veckor, så, nej, spermier är inte liv, men det lever någonting i magen på kvinnor efter 2 veckor. känslor eller ej så lever det.

2009-02-03 @ 16:35:13
Postat av: Svar till Jennifer:

Jag håller med dig jennifer, abort är inget preventivmedel. Men det tror jag inte det är många som tycker heller. Och visst, det är något som lever. Men det har inga känslor, kan inte känna någon smärta osv. Därför tycker jag det är fel att man ska ta det som ett argument för att behålla ett barn man inte vill ha eller klarar av att ge en fin uppväxt.

2009-02-03 @ 16:43:46
Postat av: jean

kontrar med ett kort inlägg :)

2009-02-03 @ 16:56:45
URL: http://jeangreenfightmachine.blogg.se/
Postat av: Frida Larsson

Extremt bra skrvit du, ! (y)

2009-02-03 @ 17:03:19
Postat av: petra

BRA SKRIVET! Håller precis med dig. Abort ska inte missbrukas men man ska vara för abort! Underbart skrivet=P

2009-02-03 @ 17:16:16
Postat av: mirre

bra skrivet erica :)

2009-02-03 @ 19:35:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0