LCHF och viktminskning.


Den första veckan vägde och mätte jag mig inte alls så har
faktiskt ingen aning om om kroppen förändrades under tiden.

Under den andra veckan gick jag ner 2 kg och minskade 1 cm runt varje kroppsdel
(2-3 cm runt midja och buk). Fysisk aktivitet: Gå i skolan och ligga i soffan.

Den tredje veckan minskade jag ca 1 kg och 1-1,5 cm runt varje kroppsdel.
Kommer inte ihåg att aktiviteterna var nåt annat än soffliggning då heller.

Den fjärde veckan stod vågen på samma siffra och
kroppsomfånget hade inte minskat speciellet mycket det heller.
Återkommer till varför om några rader.

Nu är jag klar med vecka 5, vilket betyder att från och med imorgon
är det 3 veckor kvar. Idag ska jag väga och mäta igen. Fast jag misstänker
att jag även denna vecka inte minskat vare sig i vikt eller omfång.

Så varför detta nu då? Varför har inget hänt på två veckor?
Anledningen är så enkel egentligen.
Jag har slarvat.

Jag har tagit nån frukt då och då på helgen.
Jag har ätit mörk choklad när jag är sugen.
Jag har ätit mig proppmätt flera gånger om dagen.
Jag har ätit köpt färdig mat utan att bry mig om innehållet (tex kycklingsallad med
kebabsås från pizzerian. Vad innehåller såsen tex? Säkert jättemycket socker)

Jag har druckit cola light nästan varje dag (innehåller inga kolhydrater,
så i teorin borde det fungera, även fast jag nu misstänker att sötningsmedlet
påverkar insulinproduktionen och därmed minskar fettförbränningen)

Saken är den att om man i ett viktminskningssyfte väljer att följa LCHF-metoden
så måste man vara benhård med vad man stoppar i sig. Det fungerar inte att öka
fettkonsumtionen och fortsätta äta kolhydrater för då kommer du gå upp i vikt.
LCHF-metoden är heller inget man kör igång på en dag.
Den kräver efterforskning och planering.
Det är viktigt att du inte stoppar i dig gömda kolhydrater som dressing, kaviar,
majonäs, marinad, frukt, mjölk, sötad burkmat, ströbröd, vissa nötter osv.
För det gör skillnad.

Bantning behöver inte vara något negativt och stressframkallande. Om man är
missnöjd med sin kropp eller på gränsen till övervikt tycker jag att man ska
ta tag i det och göra något åt det. Kombinerar du LCHF-mat med träning
kommer du garanterat att gå ner i vikt. Och metoden känns inte som bantning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

/Erica out

Kommentarer
Postat av: Emma

Tack tack!

2010-10-03 @ 12:08:01
Postat av: jonas

lr så går du ut och springer 5 km 2 gånger i veckan det tar ju inte mer än 25 min:D

2010-10-04 @ 14:17:24
Postat av: Erica

det är också ett bra tips!

2010-10-07 @ 20:27:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0