Jag ber er att läsa detta.

Jag hoppas att några av er läser detta inlägg jag nästan ägnat två timmar åt.

En flicka, lika gammal som jag, våldtogs igår i min hemstad.
Hon överfalls på kvällen av en utländsk man runt 20-30 år.
Fruktansvärt.
Finns inte en ursäkt i världen för det han gjorde mot henne.


Men som väntat drar det här igång en rasdebatt.

Nu är det de där jävla utlänningarna som är i farten igen!
Kommer hit med sin muslimska kultur och våldtar våra kvinnor!
Nu får vi sätta ner foten! Passar det inte kan de dra härifrån!!

Och som alltid passar Sverigedemokraterna på att smyga in sin propaganda.
Har suttit och läst den SDvänliga bloggen
http://spikharry.wordpress.com/ en stund nu och känner
bara för att dra ett täcke över huvudet och aldrig mer vakna.
Det skrivs om moskébyggen, "heliga muslimska krig",
såkallade invandrarvåldtäkter, utländska fotbollspappor som spårar ur osv.

Bloggaren som då kallar sig SpikHarry (lite sådär lagom bonderasist-aktigt)
tar upp tidningsartiklar om våldtäkter, rån, kidnappningar och påstår att
brotten BARA utförs av människor som inte har svensk etnicitet.

SpikHarry kommer med det ena falska påståendet efter det andra och
bloggen följs av trogna "patrioter" som inte kan skilja på åsikter och fakta.
De menar aggressivt att media främjar de med utländsk ursprung.
Håller dem bakom ryggen och alltid skriver "snällt om dem"

Något jag inte direkt håller med om.

Att ta till "våldtäktsargumentet" för att få anhängare
är något som främlingsfientliga partier kört med i alla tider. 
SpikHarry och hans kommentarer menar att 99 %
av gärningsmännen är av utländsk bakrund.
Vart statistiken kommer ifrån säger man inte.
Det bara är så.

Men där sätter jag ner foten, säger nej ni har fel och
hänvisar till Katarina Wennstam, kriminalreporter på SVT,
prisbelönt författare som är insatt i jämställdhetsfrågor och kvinnorelaterat våld.
Hon har i många år forskat och skrivit böcker om sexualbrott.
Statistiken hon tagit fram säger att
invandrare inte är överrepresenterade bland gärningsmännen. 
Jag väljer att bedöma den källan som tillförlitlig.
  
(Något man måste ta hänsyn till i de här fallen är
som sagt att statistik gällande sexualbrott inte är helt säker.
Man bedömmer att ca 90 % av alla våldtäkter inte ens anmäls)


Vi påverkas av vad media förmedlar till oss.
Väljer Aftonbladet att skriva om "Somalier gruppvåldtog 13åring"
eller "Svenska män gruppvåldtog 13åring"?

Vad tror ni gör sig bäst som rubrik?
Vad tror ni säljer mest löpsedlar?
Jag säger inte att mina ord är fakta.
Men jag önskar att ni tänker efter och reflekterar. 

Det är viktigt att vara kritisk.
En tidning ger dig inte all fakta.
Ett blogginlägg är inte med 100 % säkerhet sant bara för att 
man refererar till en auktoritet. Kommer ni tex att kolla upp
om Katarina Wennstam existerar eller litar ni på allt jag skriver?
http://www.katarinawennstam.se/index.php?id=3


Ett speciellt drag hos inbitna rasister är att de är outbildade,
har halvkass livserfarenhet och dålig fakta att förlita sig på.
De kan inte se utanför ramarna utan har 1 åsikt som de står fast vid.
De ser problemen från 1 håll, vägrar att lyssna på kritik 
och är obenägna att se vårt samhälle från olika perspektiv. 

Kritisera främlingsfientliga organisationer. Ställ frågor.
Sök fakta, var kritisk och tänk smart.
Sverigedemokraterna är aldrig ett alternativ.
/Erica out

Kommentarer
Postat av: L-E Bernie

Heja heja snygging. så rätt!

2010-03-01 @ 09:46:17
Postat av: S

Jag skumläste bara nu men ska kolla mer noga senare. Men jag tycker iaf att du skriver grymt bra!

2010-03-01 @ 12:18:33
Postat av: Sanna

Erica du är nog min idol! :)

2010-03-01 @ 19:58:53
URL: http://sannaborjessons.blogg.se/
Postat av: Mannen som vet

Bra Erica!

2010-03-01 @ 20:02:35
Postat av: m

Gud jag tror fan vi är samma person ibland. Läste den artikeln och gick in på hans blogg, ville fan spy. Bra skrivet hjärtat!

2010-03-01 @ 20:23:22
Postat av: Erica

Tack för det snälla ni skriver!

2010-03-02 @ 01:00:45
URL: http://ericamartina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0