just read gonna be okay da-do-do

Jag börjar inlägget med att be om ursäkt. Igen.
Jag är rädd att folk har missuppfattat mig lite. Igen.

Jag skrev:
Plötsligt finns våldtäktsmän i form av äkta makar,
omtänksamma pojkvänner, krogragg och killkompisar.
 

Med detta menar jag inte att ni ska gå ut och vara rädda och misstänksamma mot alla män ni känner.
Majoriteten av alla män våldtar inte.
Majoriteten av män vill lika gärna som tjejer slå ihjäl våldtäktsmän. 
 
Det jag vill få fram är bara att jag själv fått en annan uppfattning av Våldtäktsmannen efter den boken.
Det finns inte bara 1 stereotyp. Ett facit över hur en våldtäktsman är.
Media vill gärna och så ofta de kan måla upp bilden av Den Riktiga Våldtäktsmannen.
En psykstörd galning som lurar i parken, en man från mellanöstern med dålig kvinnosyn
eller en gravt alkoholiserad och nedknarkad loser.

För att offret ska matcha våldtäktsofferbilden ska det helst vara en ung tjej
med lite smink, pösiga kläder och ingen tidigare sexuell erfarenhet.

Då är det komplett.
En våldsam, galen, hänsynslös, kvinnoförnedrande man vs. liten oskyldig, ung flicka.
Det är de våldtäktsfallen som det skrivs om i tidningarna.
Det är de artiklarna som får oss förbannade.
"De jävlarna tror att det är likadant här som i Pakistan. Åk hem! Sluta våldta våra flickor"
"Nu är det en sån där psykopat som är i farten igen, hoppas han åker in på livstid"


Det är de bilderna vi får. Det är de bilderna som ges till oss.
Vi sitter och nickar, suger in allt. Det är så en riktig våldtäktsman är.

Fall där kvinnor i 25årsåldern blir våldtagna av svenska män som läser på
Kungliga Tekniska Högskolan skrivs det inget om. Det är inte lika viktigt. 
Offret har haft på sig höga klackar och strumpbyxor och är därför väldigt svår att betrakta som trovärdig. . 
Lägg till ett par sexiga svarta boxershorts och förlusten är ett faktum. Hon har inte en chans.

"Två välbärgade, snygga, utbildade, trevliga killar. Nää vet du vad, tjejen! Nu hittar du på!"
Sånna som dem passar inte in i samhällets mall på hur en RIKTIG våldtäktsman ska vara.


KHT-männen friades trots att tjejen hade fysiska skador och att deras berättelser inte gick ihop. 
Jag är inte utbildad åklagare eller advokat men när jag läste igenom detta fallet så tänkte jag bara att
"det finns inte ens chans att de kan frias efter de här bevisen och de här vittnesmålen"
Men det gjorde dem.
Hur tror ni det hade varit om männen hade varit från Syrien?
Hade de blivit friade då?

Media kan få oss att tro på vad som helst.

Det är omöjligt för mig att ta med allt genialt som skrivs i boken.
Läs den bara. Jag ber er av hela mitt hjärta.
LÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄS.
En riktig våldtäktsman. Katarina Wennstam.

/Erica out

Kommentarer
Postat av: A.Sjöö

du ska veta att de är riktigt jäkla intressant att läsa din blogg! keep up the good work!

2009-03-13 @ 20:03:11
Postat av: Erica

Tack, Amanda. keep up the good reading :) !

2009-03-14 @ 01:05:14
Postat av: Erica

Tack Amanda, det värmer! Keep up the good reading! :)

2009-03-14 @ 01:15:36
Postat av: Erica

Oj där kom den två gånger.

2009-03-14 @ 02:28:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0