Bad society kills good music

Var galet nära på att slita av mig huvudet inne på Vero Moda idag.
Jag hade kollat lite i stan med Elin, hittat en kofta för 40 kronor. Livet lekte, inget regn. you know it.
Och så öppnar jag dörren till Vero Moda. Kliver in. Ögnar igenom butiken efter något att ha och BANG!
Rakt framför mig ligger... en...en... rolling stones tröja.
Jo på riktigt, de hade tom satt på skyltdockan en.
Tre olika färger. Vit, grå, mörkgrå. Munnen och tungan är röda.



The Rolling Stones
The Vero Moda.

Jag vill inte leva längre.


Döda mig nu. Där inne på Vero Moda. Ta mig dit och slakta mig.
Döda mig rått under alla stoneströjor.
Jag dör för deras skull. jag blir deras martyr.
Jag fixar mitt egna Jihad, för musiken är min religion kind affff.


Ville helt ärligt bara ställa mig och skrika där inne.
En sekund funderade jag på att gå fram och fråga kassörskorna
VARFÖR I HELVETE DEM SÅLDE STONESTRÖJOR.
Men sen kom jag på att det antagligen inte var deras fel.



Detta är verkligen illa, jag blir orolig.
Kan inte säga att jag gillar samhället speciellt mycket idag.
Det enda som verkligen kan muntra upp mig i vilket läge som helst är musiken.
Och jag vill ha min musik ärlig, ren och INTE KOMMERSIELL.

Jag vill ha musik som inte görs enbart för att dra in pengar till skiv/productionsbolag och lame-ass-singers som inte KAN skriva egen musik. utan BARA har en bra (i vissa fall "OKEY") röst.

DET mina vänner

är vad Måns Zelmerlöv har
det är vad Carola har
det är vad Lena Philipsson har
det är vad Agnes har
det är vad Darin har
det är vad September har
det är vad Rihanna har (även fast jag gillar henne lite ändå)
det är vad Pussycat dolls har
det är vad Miley Cyrus har

det är vad de flesta kända artister har idag

En okey röst, ett snyggt ansikte och en snygg kropp.
De kan inte skriva egen musik. De gör vad de gör för att de gillar uppskattningen och pengarna.
De gillar att "ge glädje till sina fans" som det kallas. Dagens publikfrieri.


"Okej, dags för musikvideoinspelning nu då! 
Dina fans gillar dig och så ju.. verkligen! Men, hmm...
Vad säger du om att smeta in dig i lite olja, dansa sexigt, vifta med håret
och hela tiden ge blickar av sexuell lidelse mot kameran.
Tror du inte att dina fans hade gillat dig lite mer då? That is right! Blir det bra?
Okej, då kör vi allihopa!"

Det är vad vi kallar kommersiell musik. Musik som inte handlar om musik längre.
Bara makt, pengar, sex.



Äkta musik kommer från människor som älskar vad de gör, inte pengarna.
Det är väl klart att de ska tjäna pengar, inte det jag menar.
Men de sysslar inte med musik för att tjäna pengar.
De gör det för att de tycker det är kul, gillar att stå på scen, vill förmedla budskap, vad vet jag.
De gör det för att de älskar musiken. De sjunger inte låtar de tycker är dåliga.
De går inte med på saker de inte vill bara för pengarnas skull.
Och de har förhoppningsvis inte sålt sina själar till olika typer av productionsbolag.


Äkta musik kommer från människor som står upp för sig själva och inte uppträder på Överby.

Och påtal om överby.
H&M säljer Iggy Pop OCH The Stooges tröjor.
Mitt hjärta skriker Why God Why.


Jag vill inte ha en Stoneströja när jag vet att den är köpt på Vero Moda,
den förlorar liksom lite av värdet för mig då.
Den förlorar lite av respekten.
Det blir ungefär som att en pizzeria skulle börja servera köttbullar och mos.
Det ringer fel i öronen.




_________________

Du behöver inte ens kunna sjunga för att bli en stor artist idag. Är du sexig, har mycket pengar (eller någon som är villig att lägga pengar på dig) har u det suveräna startkapitalet i musikbranchen. Din låtar skrivs ner på några nimuter. Det spelar ingen roll att allt rimmar på allt och att det låter skit.

WE WILL MAKE LOTS OF MONEEEEY,  RIIIIGHT?!

_________________





Om det hade stått EMD på tröjorna där inne på Vero Moda
eller Per Gessle eller Orup eller Leona Lewis hade jag inte brytt mig alls.
FÖR DE ÄR KOMMERSIELLA ARTISTER, det är TÄNKT att deras tröjor ska sälja i tusental
och att de ska tjäna massa pengar, för det är deras huvudsyfte.  

Några av musikvärldens kommersiella låtar svänger, visst.
Vi har väl alla shakat asset till Lady Gaga - Just Dance i sommar..
men det är inte... hur ska jag säga det... pure music.
Jag vet att jag låter som världens besserwisser nu, och tyvärr. Det är nog sån jag är...
Men äkta musik ska vara producerad av artisten/bandet själv.
Den ska vara så bra att den inte behöver en glassig musikvideo
med nakna tjejer och pengar som kastas upp i luften.
Musiken ska kunna gå att lyssna på ändå, utan alla pengar och pälsbehåar. 
Då är det äkta.
Rolling Stones var och är inte ett kommersiellt band.
De skapade inte musik för att tjäna pengar och ha egna klädkollektioner
på ställen som H&M och Vero Moda.
Musik är inte mode. 

Let it be.



/Erica out


Kommentarer
Postat av: Sean

Tänk om Rolling Stones vill att deras musik ska komma lite längre ner i åldrarna istället då så att deras musik ska leva kvar när dom lägger ner istället för att dö ut. Ska den göra det måste dom göra sånt där "kommersiellt" nån gång ibland kanske, om man skulle tänka så istället då ?

2009-01-25 @ 01:33:48
Postat av: Erica

Nu är det ju så att själva bandet har antagligen VÄLDIGT lite att göra med själva tröjorna på Vero Moda. Det jag blir arg över är att nu förtiden är nästan ALLT kommersiellt. Och det sabbar musiken. Sånt som du lyssnar på gynnas av ju också av det kommersiella så det är ju lätt för dig att säga.

2009-01-25 @ 13:01:56
Postat av: Meuller

En sån här tröja ska säljas på gruppens spelningar, endast där. En tröja med symbolen för t.ex. Rolling Stones, Guns N'Roses, Metallica, Black Sabbath och alla andra underbara grupper ska man ha för att visa att "jag var där." Menmen, det är min åsikt om det hela. Håller med dig om att sådana här fina grupper som skapar sån underbar musik inte ska säljas ut på samma sätt som alla de "artister" du tar som exempel.



Bra blogg (Y)

2009-01-25 @ 13:17:29
Postat av: laora

"Okej, dags för musikvideoinspelning nu då!

Dina fans gillar dig och så ju.. verkligen! Men, hmm...

Vad säger du om att smeta in dig i lite olja, dansa sexigt, vifta med håret

och hela tiden ge blickar av sexuell lidelse mot kameran.

Tror du inte att dina fans hade gillat dig lite mer då? That is right! Blir det bra?

Okej, då kör vi allihopa!"



jo det kan jag tänka mig att måns zelmerlöw håller på så när han ska spela in musikvideor.

snälla, det är musik. musik ska ju liksom vara bra att lyssna på! måns låtar är bra. mileys också. rolling stones är ju bara ett par gubbar som skriker till jobbiga gitarr riff.

2009-03-02 @ 16:23:03
Postat av: Erica

Jag tror du och jag menar samma sak, Laora. Musik ska var bra att lyssna på och inte enbart handla om pengar, snygga tjejer och sex. Jag hatar Måns och Miley. Men det skiter väl du i lika mycket som att jag skiter i vad du tycker om Rolling Stones.

2009-03-02 @ 22:21:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0